Heb je een bedrijf in de horeca, dan heb je te maken met verschillende afvalstromen. Je bent als ondernemer verplicht om zelf voor de verwerking van al het afval te zorgen en de administratie hiervan goed bij te houden. Hoe je de verschillende soorten afval van jouw horeca onderneming efficiënt, milieuvriendelijk én tijdbesparend kwijt kunt, dat lees je in dit artikel.
Het belang van afval scheiden
Allereerst is het goed om te weten waarom het zo belangrijk is dat het afval van jouw horeca onderneming gescheiden wordt. Dat is eigenlijk heel simpel: afval scheiden is goed voor het milieu. Doordat we dezelfde afvalstromen bij elkaar ‘weggooien’, kunnen we ze hergebruiken of recyclen en er op die manier nieuwe grondstoffen van maken. Zo kan er van koffiedik een nieuw notitieboek gemaakt worden, maken we van kroondopjes onderdelen voor fietsen en wordt er van oud plastic weer een nieuwe fles gemaakt. Dankzij recycling gaan we duurzaam om met onze producten en zorgen we ervoor dat de aarde langer schoon blijft.
Etensresten: wat doe je ermee?
In een restaurant, kantine of andere horeca onderneming kom je er niet aan onderuit dat je met etensresten blijft zitten. Dit noemen we swill; swill afval is al het gekookte en ongekookte eten dat weggegooid moet worden. Als restaurant kun je swill afval beperken door kleinere porties te geven of doggybags aan te bieden, waarin gasten hun etensresten mee kunnen nemen om het later thuis op te warmen.Â
Verder kun je als horecabedrijf een speciale container huren voor al het swill afval; deze afvalstroom mag je namelijk niet bij het gewone GFT doen, omdat het kan gaan schimmelen en stinken. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat al het andere afval in de GFT-container niet meer gerecycled kan worden. De swill container huur je gemakkelijk bij een afvalbedrijf die deze na verloop van tijd komt ledigen – handig hè?
Kapotte glazen horen erbij
Naast etensresten, heb je in een restaurant te maken met glaswerk. Zo valt er om de zoveel tijd een glas kapot en ga je – als het goed is – door heel wat bier- en wijnflessen heen. Al dat glas moet je kwijt, zodat er weer nieuwe producten van gemaakt kunnen worden. Dit doe je in een glascontainer; het voordeel is dat je maar één container voor al het glaswerk hoeft te huren, omdat alle kleuren glas in dezelfde container mogen en je deze dus niet hoeft te scheiden zoals dat bij gewone glasbakken wel het geval is. Houd er rekening mee dat je glas waar statiegeld op zit beter niet in de glascontainer kunt doen, omdat dit het recycleproces verstoort. Daarnaast is het zonde om statiegeld mis te lopen!
Papier, karton en plastic
Als laatste kom je bij elke horeca onderneming papier en karton en plastic tegen. Als restaurant of kantine bestel je jouw producten in bulk en dat betekent dat je veel kartonnen dozen binnenkrijgt. Al deze dozen moet je zelf opruimen; een reguliere papier container van 240 liter is dan niet voldoende. Huur daarom een grote container bij een afvalbedrijf en je kunt er wel even mee vooruit. Naast papier en karton, heb je ook te maken met plastic afval. Daar zijn de speciale PD containers voor; voorheen noemden we deze afvalstroom PMD (plastic, metaal en drankkartons).Â
Zo zie je dat er aardig wat verschillende afvalstromen bij een horeca onderneming komen kijken en dan hebben we nog niet eens alles genoemd. Je doet er goed aan om te onderzoeken welke containers je nodig hebt en om deze dan bij hetzelfde afvalbedrijf te huren; dat is vaak een stuk voordeliger en praktischer.